dinsdag 29 september 2009

Work in progres

Het gaat vooruit, het gaat vooruit!

We zitten niet stil, ookal is het iets stiller op de blog...

Mechanica heeft de wagen uitgelijnd met behulp van fancy 3D camera's van GOM, de wielkappen steken er bijna op inclusief verbeterd draai-systeem, de nieuwe motor zit eronder, de ophanging is geheel vervangen, enzovoort.

Elektronisch zit het ook snor:
Jonas heeft de LEDs die als dimlichten, pinkers en stoplicht dienen getuned. Het ziet er goed uit! We kunnen ze zelfs vanuit de volgwagen bedienen, alsook de toeter! :] (zie foto's)
Ken heeft een PCB gemaakt om de GPS ontvanger veel nauwkeurigere hoogtes en posities te laten bepalen, and de hand van 'Veripos' stations, waarvan er hier een aantal over het land verspreid zijn. De 'scouting'-mannen, Bart en Koen Langie, kunnen dus morgen vertrekken. Vandaag was er al een testritje met de scouting-uitrusting en de nieuw geschreven software van Ken. Nog wat debugging vereist blijkbaar...
Ikzelf ben bezig geweest met een 12-volt batterij te ontwerpen die met Lithium Polymeer werkt, ipv Lood-zuur. Net zoals ons groot batterijpakket dus. Daar horen dezelfde voordelen bij: licht, grote capaciteit. Maar ook de nadalen: gevaarlijk explosief. Daarom heb ik ook een circuit ontworpen om het veilig gebruik van dit pakketje te garanderen. (batterijcellen op de foto)
Ik heb ook een circuit gemaakt zodat we de MPPT's te kunnen resetten. Dit zijn trackers, zij zetten de energie van het zonnepaneel om naar het spanningsniveau voor onze batterijen en motor, en dat in het meest optimale punt. Zo halen we het meeste rendement uit onze zonnecellen. Het nadeel aan deze trackers is dat ze niet altijd goed in dat optimale punt blijven. Dan moeten ze af en toe gereset worden, waarna ze weer correct werken. Om de piloot hier niet als enige verantwoordelijk voor te stellen, is het circuit zo gemaakt dat zowel de piloot kan beslissen één van de trackers te resetten, als de mensen die in de "brains" zitten dit kunnen doen.
Verder heb ik een programmeer-tool gemaakt voor onze CB-radio's. Deze zullen de communicatie tussen de wagencaravaan verzorgen. Altijd leuk om zoveel mogelijk elektronica in een zo klein mogelijke plaats te stoppen: het hele circuit steekt in de connector. Enkel de on/off knop en de status led steken eruit! (check de foto ;))
Tenslotte is het OLED schermpje ook helemaal in orde. Dit schermpje komt in de wagen voor de piloot en zal de belangrijkste informatie voor deze laatste bevatten: snelheid, motortemperatuur, verbruik, ... (zie foto). OLED is een recente technologie (binnenkort ook televisies in OLED). Voordelen zijn: ultra-dun, laag verbruik, goed leesbaar in het zonlicht, grotere kijkhoek dan LCD.

Koen Pieters en Kevin zijn bezig de brains helemaal uit te rusten. Dit is de wagen waar alle strategische beslissingen tijdens de race genomen worden. Die zit vol met computers voor de racestrategische berekeningen en de monitoring van de wagen, schermen zodat iedereen kan volgens, en verschillende manieren van communicatie met bijvoorbeeld de piloot, de andere wagens uit onze caravaan, roadtrains, andere teams, ...Daarbij de nodige extra uitrusting, zoals een UPS zodat de computers niet zonder stroom kunnen vallen, een extra autobatterij, een inverter om 230 Volt aan boord te hebben, een coolbox, ...

De wagen wordt woensdag ge-pre-scrutineerd. Een keuring die we moeten doorstaan voordat we op de openbare weg mogen testen. Morgen is er dus nog werk aan de winkel om de wagen helemaal rijklaar te hebben!

Slaapwel!

Naar goede gewoonte:


Het OLED schermpje


Mijn fancy programmeerkabel voor de CB-radio


De Lithium-polymeer cellen die als basis voor het 12 Volt pakket dienen


Jonas en ik @ work


Died en Ward en een wielkap



 De binnenkant van de wagen zoals hij er nu uitziet.


Jonas en ik onder het zonnepaneel: verlichting installeren


De pinkers achteraan in de koepel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten